Ken elkaars pijnplekken

Op deze pagina Ken elkaars pijnplekken bieden wij oefeningen aan om de pijnplekken die in elke relatie aanwezig zijn, te leren ontdekken.

Sue Johnson is een Canadese psycholoog en relatietherapeut. Zij is ontwikkelaar van Emotionally Focused Therapy en schrijfster van het boek Houd mij vast. Zij beschrijft in haar boek hoe wij allen behoefte hebben om ons te verbinden. Maar ook hoe wij uit verbinding gaan door ineens heel boos te worden of ons terug te trekken. Dit doen wij als onze pijnplekken worden geraakt.

Pijnplekken is een overgevoeligheid die vaak is ontstaan in eerdere belangrijke relaties, zoals die met onze ouders of ex-partners. Maar ook in onze huidige relatie kan deze ontstaan. Je bent bijvoorbeeld overgevoelig voor een verwijtende toon, omdat je ouders je altijd van alles verweten. In je huidige relatie kan je deze toon ook niet verdragen. Als onze pijnplek wordt geraakt, voelen we ons plotseling emotioneel verwaarloosd en verlaten.

Gek genoeg heb je zelf vaak niet in de gaten dat je pijnplekken worden geraakt, laat staan dat je ze hebt. Je merkt alleen dat je op sommige momenten ineens heel boos wordt, of juist teruggetrokken, en dat die reactie buitenproportioneel is in vergelijking met het “vergrijp”.

In onderstaande oefening probeer je iets van jou eigen pijnplekken te begrijpen en ook die van je partner.

Doe oefening 1 en 2 zonder overleg met je partner. Oefening 3 doe je samen.

Oefening 1 – jouw pijnplek
  1. Probeer je een recent moment te herinneren waarop je je ineens verschrikkelijk boos, geïrriteerd, verdrietig of eenzaam voelde door iets wat je partner deed, of juist niet deed.
  2. Beschrijf de context.
    1. Waar waren jullie?
    2. Hoe laat was het?
    3. Waren er andere mensen aanwezig?
  3. Wat deed je partner precies (beschrijf zo concreet mogelijk wat je hem/haar hebt zien doen)?
  4. Hoe voelde je lichaam (bijvoorbeeld leeg, benauwd, woedend, trillend)? Ga ook na waar je dit in je lichaam voelde.
  5. Welke gedachte(n) kreeg je vervolgens (bijvoorbeeld, hij veroordeelt mij; ik ben niet belangrijk voor haar; hij is er niet als ik hem nodig heb, enz)?
  6. Kijk eens terug in jouw geschiedenis. In welke relatie is de pijnplek ontstaan?
oefening 2 – de pijnplek van je partner
  1. Probeer je een recent moment te herinneren waarop je je partner ineens boos, geïrriteerd of teruggetrokken zag reageren terwijl je zelf dacht dat er niets aan de hand was.
  2. Beschrijf de context.
    1. Waar waren jullie?
    2. Hoe laat was het?
    3. Waren er andere mensen aanwezig?
  3. Wat zag je je partner doen (beschrijf dit zo concreet mogelijk)?
  4. Welke pijnplek vermoed je dat er bij hem/haar geraakt werd?
  5. Probeer te bedenken in welke relatie in zijn/haar geschiedenis deze pijnplek ontstaan is.
Oefening 3 – ken elkaars pijnplekken

Ga met elkaar zitten en vergelijk elkaars antwoorden.

  1. Herken je elkaars pijnplekken?
  2. Is het voor jullie beiden bekend in welke relatie de pijnplekken zijn ontstaan?
  3. Overleg met elkaar wat je kan doen om te voorkomen dat je bij je partner op zijn/haar pijnplek drukt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *